Województwo małopolskie zadeklarowało chęć wznowienia ruchu pasażerskiego na linii łączącej Tarnów z Żabnem i Szczucinem. By do tego doszło, konieczne są jednak duże inwestycje infrastrukturalne. Na razie nie ma konkretnego planu ich realizacji, a przede wszystkim finansowania.
W maju PKP PLK zapowiedziały, że latem tego roku zrealizują
stosunkowo drobne prace infrastrukturalne na czynnym w ruchu towarowym odcinku Tarnów – Żabno. Wymiana części podkładów to jednak za mało, by parametry techniczne linii 115, tzw. Szczucinki, pozwoliły na przywrócenie regularnych przewozów pasażerskich. Skala potrzeb jest bardzo duża, zwłaszcza że fragment Żabno – Szczucin z uwagi na zły stan techniczny pozostaje całkowicie wyłączony z eksploatacji.
Województwo ma plan na przewozy, ale nie na remont
Spółka wskazała jednak na możliwość gruntownej modernizacji trasy. Inwestycja została ujęta w dokumentach planistycznych dla województwa małopolskiego, ale dotychczas nie znalazły się środki niezbędne do przeprowadzenia wielomilionowego przedsięwzięcia. Konkretnych planów na zdobycie pieniędzy nie ma również samorząd regionalny. Deklaruje jednocześnie, że jeśli do przebudowy ostatecznie dojdzie, uruchomi tam pociągi. – Wyrażamy zainteresowanie wykorzystaniem tej infrastruktury w różnych wariantach, gdy tylko będzie to możliwe – mówi Szymon Huptyś, p. o. dyrektora w Biurze Prasowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
Podkreśla on, że temat wznowienia przewozów na „Szczucince” był podnoszony podczas styczniowych warsztatów poświęconych tematowi zintegrowanej sieci kolejowej. W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele UMWM, ale także przewoźników, organizacji turystycznych, przedsiębiorstw branży hotelarskiej czy eksperci z dziedziny transportu. – Realizacja inwestycji jest obecnie przedmiotem analiz w ramach projektu zintegrowanej sieci kolejowej realizowanego przez spółkę Centralny Port Komunikacyjny we współpracy z PKP PLK oraz Instytutem Rozwoju Miast i Regionów – zauważa nasz rozmówca.
Region liczy więc, że modernizacja linii 115 znajdzie się na liście inwestycji planowanych do realizacji przez spółki w okresie po zakończeniu wieloletniego programu CPK (obowiązuje do roku 2032) i Krajowego Programu Kolejowego (ten obejmuje jeszcze pięć lat). Równolegle UMWM poinformował o rozpoczęciu własnych przygotowań do opracowania koncepcji rewitalizacji trasy. Na razie prace są na wczesnym etapie, nie znamy więc konkretnych założeń mających wyznaczać kierunek robót. – W temacie przyszłości linii nr 115 pozostajemy w kontakcie z Ministerstwem Infrastruktury i PKP PLK – zapewnił nas przedstawiciel małopolskiego marszałka.
Ćwierć wieku od zamknięcia trasy
Pociągi regionalne z Tarnowa do Szczucina przestały kursować w roku 2000. Od tamtej pory trasą przejechało kilka pociągów nadzwyczajnych o charakterze turystycznym, ale docierały one tylko do Żabna. W 2022 r.
tamtejszy dworzec kolejowy uzyskał status zabytku. Podobnie jak w przypadku samej linii, dotychczas nie powstała konkretna koncepcja remontu zdegradowanego budynku.